Med koll på siffrorna

Racetimers engångschip mäter löparnas tider i 140 lopp

”Vad hade du för tid?” Jakten på personbästa i motionsloppen ger upphov till affärer för Racetimer. Norrköpingsföretaget klockar 140 lopp i sju länder – men det som har blivit en framgångssaga kunde ha fått ett abrupt slut 2011.

Hösten 2011 vällde Kronofogdens påminnelser in i Racetimers brevlåda. Bolaget var konkursmässigt, med obetalda räkningar på 1 miljon kronor. När Håkan Stenbäck tillträdde som vd kunde han räkna till 35 betalningsanmärkningar och tio ärenden till inkasso. Ingen hade fått lön på nästan ett halvår och det fanns inget material för tillverkning av nummerlappar och chip. Och alla leveranser var tvungna att förskottsbetalas eftersom företaget inte hade kredit någonstans.

”Men jag har alltid gillat att ta mig an problemföretag, att vända på resultat. De fick två personer i en – en vd och en företagskonsult. Som ett Kinderägg”,

säger Håkan Stenbäck, som har en diger bakgrund i friidrottens värld, bland annat som tränare, sekreterare och ordförande i såväl klubbar som förbund. Under ett hektiskt år gick han systematiskt igenom företagets siffror, intervjuade de anställda och tog sedan fram en handlingsplan och en likviditetsbudget.

”Jag satte den i sjön direkt. Det var en atlantångare som låg på helt fel kurs och seglade utan kapten, som nu skulle vändas 180 grader och styras med fast hand på rodret. Nu har det gått drygt två år, alla skulderna är borta och vi växer med lönsamhet”, säger Håkan Stenbäck.


Vinnande kombination

Racetimer grundades 2004 av tre personer, däribland Khaled Azerkan, VM-löpare på 800 meter i slutet av 1990-talet. Idén var att utveckla ett nytt system för tidtagning vid motionslopp. På den tiden fanns inget engångschip för tidtagning som kunde kastas tillsammans med nummerlappen efter målgång. I dag genererar chipet, som är fäst med en vattentät flik på nummerlappen, inte särskilt mycket pengar. Snarare är det kombinationen av att företaget ansvarar för anmälan, tidtagning, tryckning, packning och logistik som har gett synligt resultat i kassan.

”Våren är lika med högsäsong för oss. Vi tillverkar nummerlappar och tar tider i 140 lopp, exempelvis Vårruset och Blodomloppet. Vi har ingen större marknad i Norrköping, utan far som skottspolar med tre bussar runt om i landet”, säger Håkan Stenbäck.

Arbetar i flera länder

Han väver drömmar om att få arbeta med Göteborgsvarvet eller Vasaloppet i framtiden, men i väntan på de prestigeuppdragen ska den stora tillväxten ske utanför Sveriges gränser. Racetimer tar tid på sex maratonlopp i Finland i år, ytterligare ett par i Marocko, nosar på Oslo marathon och sneglar dessutom mot den amerikanska marknaden.

”Vi har satsat 200 000 kronor på marknadsföring riktad till en serie av lopp, The Rock ’n’ Roll Marathon Series, i 26 amerikanska städer. Khalid Khannouchi, som är före detta maratonstjärna, är vår inkörsport dit. Lyckas vi ro hem det uppdraget kan det ramla in rejält med pengar. Vi skulle snabbt kunna dubbla omsättningen”, säger Håkan Stenbäck.


”En läggningsgrej”

I grund och botten är han utbildad biolog och mäklare, men det är som entreprenör han har gjort karriär med ett tjugotal mindre företag på cv:t.

”Jag har bland annat haft eget postorderföretag med tio anställda, arbetat som fastighetsägare och byggherre. I Sverige finns det bara omkring 10 procent entreprenörer och jag är en av dem. Att vara entreprenör är en läggningsgrej, det är inte något man blir. Jag vill alltid göra saker och ting lite bättre, lite snyggare, lite snabbare. Helt enkelt förändra och förbättra.”

 

Ur DN 30 april 2014.

1 okt 2014